We werken ook nabij het spoor. Dus hebben wij net voor de bouwvak vakantie nog een veiligheidstraining gehad ten behoeve van het Digitaal VeiligheidsPaspoort. Iedereen die werkt op of nabij het spoor moet in het bezit zijn van een dergelijk paspoort. Indien je er niet vaak komt, kun je ook gebruik maken van een dagpas.
De Railinfra-branche heeft deze pas ingevoerd om veiligheid, bij werken op de bouwplaats, op of dichtbij het spoor, naar een hoger plan te tillen. Iets wat ook wij erg belangrijk vinden. Tijdens de training wordt je alles geleerd over de risico’s en veiligheidsregels die gelden langs het spoor. Railalert heeft hiervoor een trainingsmodules ontwikkeld.
Veiligheid is niet iets wat je eens in de zoveel jaren toetst, maar iets wat onderhouden moet worden. Een projectteam met vertegenwoordigers uit de railbranche is momenteel nog bezig met het ontwikkelen van hoe het “tussentijds onderhoud” vorm moet krijgen. Iedereen met een DVP moet namelijk elk jaar kunnen aantonen, dat hij of zij op een goede manier met veiligheid bezig is.
- Veilig en herkenbaar
- ProRail schakelstation te Maastricht